Jeg har vært Manchester United tilhenger så lenge seg kan huske. I følge mine nærmeste, så er kanskje ikke det så lenge, så mye som jeg glemmer, men det er i hvert fall godt over 40 år. Jeg ble det i en tid der United ikke var blant de beste, men i store deler av mitt kjærlighetsforhold til laget, har ABU vært et uttrykk jeg har måtte forholde meg til. Anyone but United. Rart nok poppet det opp i hodet mitt når jeg så forslagene til navn på den nye bydelen vår. Jeg er blitt en samma hva, bare ikke… Jeg skal forklare.
Det er altså vedtatt at det skal være 8 nye bydeler i Oslo, i stedet for de 15 som er nå. Vi her på Bjørndal skal sammen med Mortensrud-området og dagens Bydel Østensjø opprette en bydel som foreløpig betegnes som bydel 7. Det er mye som kan sies om dette, men nå er det bestemt, og særlig ansatte i bydelene står overfor en enorm jobb for å sy sammen det som fra 1. januar 2028 skal bli den nye administrative enheten vår.
Bydel Søndre Nordstrand har alltid vært fragmentert. Det har kanskje vært mer som en samling delbydeler, enn en helhet. Samtidig tror jeg etter hvert at mange har fått en slags identitet som innbygger i #helesøndre. Vi har en ganske homogen befolkningssammensetning, delbydel for delbydel sammenlignet, og opplever kanskje felles utfordringer. Vi har uansett et slags forhold til de andre delbydelene, uavhengig av om det er et hat eller elsk. Slik er det ikke med de delene av byen som vi nå skal bli en administrativ del av. Det er nok få på Bjørndal som har noe forhold over hode til Skullerud, Abildsø, Manglerud eller Ryen.
Jeg synes Østensjø er et fint område med flotte folk. Selvfølgelig er selve vannet en perle, men jeg får alltid gode assosiasjoner til Manglerud, Bøler og Oppsal. Den nye bydelen vil få et mye større mangfold når det gjelder innbyggersammensetning og tilbud til oss innbyggere enn dagens bydel, selv om jeg nok fortsatt kommer til å forholde meg til Mortensrud og Holmlia som mine nærområder.
Jeg tror ikke det er noe stort poeng å prøve å skape noen bydelidentitet i den nye bydel 7, og hvorfor skal vi egentlig det, ha en identitet til en administrativ enhet. Identitet bygger vi i samhandling med dem vi møter i hverdagen, på butikken, naboene, skolen, møteplassene.
I går var det nok en gang sommerfestival på Bjørndal. Det er en liten nydelig lokal samling av engasjerte organisasjoner og innbyggere. Jeg tror ikke det var så mange der fra Holmlia eller Manglerud, og det er helt greit. Denne møteplassen er av og for oss på Bjørndal. Der skaper vi vår identitet.

Nå skal en lage navn på bydelene. Det må jeg innrømme jeg egentlig mener er noe stort tull. Vi i bydelsutvalget skal til og med bruke penger på et ekstraordinært møte for å levere en høringsuttalelse om navn på bydelen. Jeg er usikker på om jeg kommer til å stemme i den voteringen.
Det er en ekspertgruppe som har kommet med 3 begrunnede forslag til navn, men når jeg leser begrunnelsen så forstår jeg lite av hva de er eksperter på. Forslagene er Bydel Østensjø, Bydel Skullerud og Bydel Søndre Aker. Må jeg velge blant disse, så vil jeg som de fleste andre som har uttalt seg her på Bjørndal velge Søndre Aker, selv om jeg mener at både bydel Østmarka og bydel 7 er like bra. Særlig sistnevnte synes jeg nok er det beste. Som sagt så mener jeg at det ikke er noe mål i seg selv å skape en egen bydelsidentitet, og ingen av de foreslåtte navneforslagene vil nok bidra særlig til det heller.
Og det er her jeg kom på dette med Anyone but United. Ja, jeg synes egentlig det er ganske teit, å samle seg for alt annet enn en ting, et lag eller et navn, men denne gangen tror jeg nok at jeg må si at jeg er for alle andre navn enn bydel Østensjø. Det er ikke på gunn av folkene der eller stedene der, men at det alltid for meg vil være der. Der som et annet sted enn her. Velger en Bydel Østensjø vil det gjøre det vanskeligere å se på dette som en ny bydel, og det vil være vanskeligere for ledere og ansatte å bygge nye kulturer som sikrer at hele bydelen blir ivaretatt. Jeg er redd for at det fort blir slik; «Her i Østensjø gjør vi det slik, da får dere som kommer fra den andre bydelen også gjøre det på den måten» For, det høres jo enklest ut.
Det såkalte ekspertutvalget understreker jo selv hvor problematisk dette er, når de begrunner Bydel Østensjø som et mulig navn, og de har i hvert fall ikke prøvd en gang å t perspektivet fra oss fra Mortensrud eller Bjørndal:
«Endringene i bydelsgrensene oppleves i hovedsak som en utvidelse av dagens Østensjø, og at Østensjø-navnet favner både områdene rundt vannet, langs Østmarka og de nye delene av bydelen. Arbeidsgruppen vurderer navnet som nøytralt og uten vesentlige sosiale assosiasjoner tilknyttet seg, og at navnet derfor virke samlende og karakteriserende også for et utvidet område.»
Hva i huleste er det med Østensjø og Østensjø-navnet som favner Bjørndal? Selve ordet Østensjø er fint det, og selvsagt nøytralt inntil det nettopp blir et navn for hele bydelen. Da er det ikke nøytralt lengre. Det verste er dog at de skriver at det ikke har vesentlige sosiale assosiasjoner tilknyttet seg. Hva tenker de egentlig om Mortensrud og Bjørndal da? Er ikke disse navnene like nøytrale, har de noen sosiale assosiasjoner knyttet til seg, mon tro?
Det eneste navnet som virkelig er nøytralt, uten noen form for assosiasjoner knyttet til seg er Bydel 7. Og det enkleste er jo ofte det beste.
Foreløpig er jeg ABØ, Anyone but Østensjø, fordi hvis en velger navnet Østensjø vil det rett og slett nettopp være anything but united.
Legg igjen en kommentar